Så undviker du tvister med hantverkaren

Tvister med hantverkare är vanliga konsumentbekymmer. För att undvika sådana problem är det viktigt att skriva avtal och anlita pålitliga företag. Om du har hamnat i en tvist kan det vara en bra idé att ta juridisk hjälp för att få bukt med problemet.

Ett av det vanligaste konsumentproblemen är hantverkartjänster. Det handlar ofta om klagomål kring att arbetet tog längre tid, inte blev korrekt utfört eller blev dyrare än överenskommet. Oftast beror detta på att det funnits brister i dokumentationen och kommunikationen. När du får problem med hantverkartjänster som inte blivit genomförda på ett korrekt sätt är det en bra idé att ta hjälp. Anlita en fastighetsjurist för att kunna lösa konflikten på ett smidigare sätt. En jurist vet vad lagen säger och har god insikt om hur du ska gå tillväga för att lösa tvisten med hantverkaren på bästa sätt. Det kan även vara bra att ha en person som kan medla på ett lugnt och konstruktivt sätt.

Skriv alltid avtal

För att undvika att en tvist uppstår är just dokumentation det allra viktigaste. Ett skriftligt avtal där allt står klart och tydligt är det bästa. Det är även betydelsefullt att välja hantverkare med omsorg. Det är viktigt att hantverkaren har behörigheter och certifieringar för arbetet som ska utföras. Det kan vara bra att kolla att den aktuella hantverkaren är med i en branschorganisation.

Kolla upp svarta listan

Att be om referenser kan vara klokt att göra. Det är bättre att göra läxan i förväg innan du bestämmer dig för vilken hantverkare du ska anlita. Ett tips är att kolla in Svarta listan innan du anlitar en hantverkare. Konsumenttidningen Råd och Rön har en lista som uppdateras två gånger årligen med företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Som namnet säger är det inte fördelaktigt att finnas på svarta listan. Ett företag kan ligga kvar på listan i två år.